أخبار عاجلة

لأول مرة فتاتان مصريتان تعلنان زواجهما : وصلنا فى الاخر للي كنا بنحلم بية

كتب : مجدى جاويش

أعلنت فتاتان مصريتان زواجهما بشكل رسمي على الأراضي الكندية في خبر سبب صدمة للكثيرين، لما فيه من مخالفة لتقاليد وعادات الشعب المصري.

وقالت “ميرال مختار” – أحد الفتاتين في بوست عبر حسابها علي الفيس بوك: “قصتنا بدأت من يوم ما اتقابلنا وحبينا بعض من اول يوم وانتي اتاخرتي عليا ف اول مرة نقابل فيها بعض .. مرينا بمراحل كتير سوا كانت اكترها وحش بس انتي كنتي جمبي دايما منقدرش نبعد عن بعض اكتر من 100 متر”.

وأضافت: “مش هنسي أيام جوعنا ونمتنا علي الأرض في عز الشتا بس انتي كنتي بتدفيني دايما كانت اكتر سنة صعبة علينا ومحدش وقف فيها جمبنا بس مكنتش محتاجة حد غيرك عدينا بحاجات كتير بس وصلنا فى الاخر للي كنا بنحلم بية من سنة وهنعرف نقف علي رجلنا تاني ونبني حياتنا بحبك ومستنية يوم جوازنا ويوم الي هنبني فيه عيلتنا ونجيب بنات وولاد ونعيش في تبات ونبات”.

و ردت الأخري “نوران الجندي” قائلة: “لكل أصدقائي في الفيس بوك ، بتمني من أي شخص لا يقبلني أنا وهي كما نحن عليه أن يتفضل بحذف نفسه من صفحتي .. أنا مثلية الجنس وهذا ليس عارًا بالنسبة لي “.

وكانت تلك التدوينات قد أثارة غضب الكثيرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي حيث دخل آلاف النشطاء إلى صفحتهما لنقد هذا التصرف الذي يتنافي مع الأخلاق والأداب العامه ، وهو الأمر الذي دفع “ميرال” لكتابة تدوينة جديدة تقول فيها: “مش من شأن أي إنسان إنه يوجهلنا كلام كُره أو سخرية .. لو مش عاجبك متشيرش البوست ولا تدخل على بروفايلنا وتعمل طلب صداقة وفي الآخر جوابي لناس شيرت البوست إن احنا بنتين مثليتين وخليكوا في البلاعة اللي انتم عايشين فيها”.

ويذكر أن القانون المصري يحظر زواج الأشخاص من الجنس الواحد ويترتب على ذلك العديد من العقوبات.

الفتاتان من مصر

 

الفتاتان

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.