مصر

” أنا مش قافل التليفون أنا ڤودافون” حملة لمقاطعة الشركة لمواجهة سوء الخدمة في تغطية الشبكة بالدقهلية

كتب: ريهام مصطفى

انتشرت في الأونة الأخيرة حملة شنها نشطاء موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” تحت عنوان “أنا مش قافل التليفون أنا ڤودافون”، ومنهم من قام بوضع إطار باسم الحملة على صورهم الشخصية، وهدفها مقاطعة الشركة بسبب سوء الخدمة في تغطية الشبكة وإجبار الشركة على تحسينها وتطويرها، على حد قول المواطنين ورواد السوشيال ميديا.

قال عمرو حسين، مواطن، الشبكة تغطيتها سيئة جدا وليست شكوتي لوحدي بل مدينة المنصورة كلها تشتكي من سوء الشبكة وعدم الوصول إلى الطرف الأخر بسهولة أثناء الاتصال نريد حلا سريعا لهذه المشكلة لأننا في الحقيقة في معاناة كبيرة.

بينما يقول محمد السعيد، موظف، أنا أعمل في إحدى الشركات التي تتعامل عن طريق الانترنت وفي بعض الاحيان يحدث عطل في أجهزة الانترنت ” الواي فاي” وأكون مضطرا لاستخدام الباقة ومع الاسف أجد صعوبة في ذلك لأن الباقة لابد أن تلتقط شبكة ” اللي هي مش موجودة أصلا”.

وتواصل ميريهان محمود، طالبة، ” ڤودافون أسوأ شبكة في مصر وفي كل حاجة شبكة أو انترنت والباقة بتطير وبتخلص بسرعة جدا معرفش ليه؟، لابد من مقاطعة هذه الشركة حتى تطور من نفسها.

وقال محمد رمضان، مهندس، ساخرا ‏حقيقي أبشع خدمات هاتفية على الاطلاق وبيوصلني رسائل من مكالمات لم تصل مع العلم إني مابقفلش الموبايل أساساً لا ليل ولا نهار ويجيلي مكالمة من الروؤساء و المروؤسين إني قافل الموبايل وبالتالي (من وجهة نظرهم) إني كعنصر في منظومة العمل عايش في الكنافة.

ويتابع كريم محمد إياد، أحد رواد السوشيال ميديا انا لسه محول من اتصالات لڤودافون‬⁩ اتخصم منى على الصبح ٢ جنيه عشان معايا ايفون عشان FaceTime بجد الموضوع over، بينما يقول أحمد عوكل على السوشيال ميديا أنا نفسي الناس تصدقني إنه أنا مش قافل تليفوني أنا ڤودافون والله.

رقم الواتس للتواصل وعرض اعلاناتكم على المنصورة توداى
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق